سرویس و نگهداری پکیج دیواری

۱۰ نکته مهم در مورد سرویس و نگهداری پکیج دیواری که باید بدانید.

امروزه پکیچ های دیواری یکی از رایج ترین و محبوب ترین سیستم گرمایشی برای داشتن آب گرم در منازل می باشد که از اهمیت بالایی برخوردار است. داشتن آب گرم برای حمام و مناسب بودن دما منزل در فصل های سرد یکی نیاز های اولیه هر خانه می باشد که با داشتن یک پکیج دیواری باکیفیت، این نیازها تضمین می شود. برخی از افراد متوجه اهمیت سرویس و نگهداری پکیج دیواری منزل خود نمی شوند تا مواقعی که دیگر سیستم گرمایشی به خوبی عمل نمی کند. تعمیر و تعویض پکیج دیواری به مراتب گران تر و وقت گیر نیز خواهد بود بنابراین با رعایت چند نکته پیش پا افته می توانید برای سال های طولانی از پکیج دیواری منزل خود استفاده کنید.

احتمال خراب شدن پکیج های دیواری در فصل زمستان به مراتب نسبت به فصل های دیگر بیشتر بوده زیرا همیشه درحال گرم کردن محیط و آب منزل هستند. سرویس و نگهداری پکیج دیواری به شیوه اصولی و صحیح، از بهترین راهکارها برای افزایش طول عمر و بازده و راندمان مطلوب این سیستم گرمایشی محسوب می شود. در ادامه مطلب از سایت آموزشگاه آپادانا به نکات مهم در سرویس و نگهداری پکیج دیواری می پردازیم.

میانگین طول عمر پکیج های دیواری چند سال است ؟

سرویس و نگهداری پکیج دیواریبه طور کلی میانگین طول عمر پکیج های دیواری ۱۵ سال می باشد که البته به نحوه استفاده و نگهداری شما نیز بستگی دارد. اگر به طور منظم آن را سرویس نکنید به احتمال زیاد با مشکلات بیشتری روبه رو می شوید. تجهیزات گرمایشی به علت برخورداری از قطعات متنوع، به مراقبت و نگهداری اصولی نیاز دارند. نگهداری از پکیج دیواری از پیش شرط های اصلی برای افزایش کارکرد و بهره وری دستگاه تلقی می گردد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که غفلت و کوتاهی در انجام فرآیند سرویس و نگهداری، مشکلات گوناگونی از قبیل:  خاموش شدن پکیج دیواری، خراب شدن برد، نشتی آب، داغ نشدن آب و غیره را به همراه داشته و می تواند هزینه های گزافی را به مصرف کننده تحمیل نماید.

هر سال پکیج دیواری خود را سرویس کنید

سرویس و نگهداری پکیج دیواریاغلب مصرف کننده های سیستم های گرمایشی مانند پکیج در زمینه سرویس و نگهداری پکیج دیواری اطلاعات و مهارت لازم را ندارند و نمی توانند به درستی از پکیج منزل خود نگهداری کنند. به همین دلیل برای جلوگیری از خراب شدن احتمالی قطعات پکیج، بهتر است هر سال یکبار پکیج منزل را توسط یک نصاب و متخصص تعمیرات پکیج، سرویس بشود. اینگونه علاوه بر اینکه هزینه کمتری پرداخت می کنید همچنین از خرابی و حتی تعویض پکیج دیواری جلوگیری کرده اید.

به طور مداوم فشار پکیج را کنترل کنید

برای اینکه آب گرم در اطراف لوله ها و رادیاتورهای منزل به خوبی در جریان باشد باید به طور مداوم فشار پکیج را کنترل کنید. طبق دستورالعمل های کارخانه سازنده به طور میانگین فشار استاندارد و مناسب پکیج باید بین ۱ الی ۲ بار باشد. نوسان داشتن فشار دستگاه، پایین رفتن یا افزایش فشار تا حدود ۳ بار، عدم از تنظیم فشار دستگاه می باشد. در صورت پایین بودن فشار پکیج می توان با باز نمودن شیر پرکن، فشار دستگاه را به حالت طبیعی و نرمال بازگرداند. چنانچه فشار دستگاه پس از مدتی دوباره کاهش پیدا نمود، به احتمال فراوان در قسمتی از سیستم نشتی وجود دارد. در هنگام بالا بودن فشار پکیج، می‌توان با باز نمودن شیر هواگیری نسبت به کاهش فشار کاری دستگاه اقدام نمود. بنابراین یکی از روش های سرویس و نگهداری پکیج دیواری کنترل فشار دستگاه می باشد.

هرسال یکبار رادیاتور های منزل را هواگیری کنید

با گذشت زمان هوا در رادیاتورها حبس می شود و از گرم شدن کامل رادیاتور و محیط منزل جلوگیری می کند. هواگیری یکی از مهمترین بخش های سرویس و نگهداری  پکیج دیواری است که در بهبود راندمان گرمایشی سیستم پکیج و رادیاتور، مصرف بهینه گاز و کاهش هزینه های هواگیری، کاهش خطر نشتی آب، کاهش سروصدای پکیج و … بسیار موثر است. این کار باید کاملا با احتیاط و در هنگام داغ بودن رادیاتورها انجام شود.

متعادل سازی گرما بین رادیاتورها

سرویس و نگهداری پکیج دیوارییکی از دلایلی که محیط منازل به طور یکسان گرم نمی شوند این است که گرما از پکیج دیواری به طور مساوی بین رایاتور ها تقسیم نمی شود و در نهایت قسمتی از خانه نسبت به قسمت دیگری گرم تر می باشد برای اینکه بتوانید گرما را به طور مساوی بین رادیاتور ها بخش کنید در ابتدا فشار پکیج دیواری باید بر روی ۱٫۵ بار باشد و همچنین هواگیری رادیاتور ها را نیز فراموش نکنید.

جرم گیری رادیاتور

یکی از مشکل رایج رادیاتور ها به مرور زمان این است که در قسمت پایینی رادیاتور حجم زیادی گرد و خاک جمع می شود و رادیاتور نمی تواند به خوبی محیط منزل را گرم کند. اگر اخیرا احساس کردید رادیاتورهای منزل دیگه گرمای سابق را ندارند و یا متوجه سرد بودن بعضی از رادیاتورها و یا متوجه گرم نشدن قسمتی از رادیاتور شدید زمان آن فرا رسیده که اقدام به جرم زدایی و شستشوی مسیر رادیاتورها نمایید .برای این کار بهتر است یک فرد متخصص فرآیند جرم زدایی رادیاتور ها را  انجام دهد. با شروع کارکرد پکیج در فصل زمستان خواه یا ناخواه تمام رسوبات و آشغال های موجود در رادیاتور شوفاژ از طریق پمپ پکیج به داخل دستگاه کشیده می شود که همین مسئله باعث بوجود آمدن مشکلات زیادی در آینده خواهد شد. در نهایت جرم زدایی رادیاتور ها یکی از مهم ترین نکته برای سرویس و نگهداری پکیج دیواری می باشد که باید این موضوع را جدی گرفت.

انجام فرآیند رسوب زدایی

بدون تردید، رسوب گیری از مهم ترین و بهینه ترین اقدامات جهت مراقبت، سرویس و نگهداری پکیج دیواری به حساب می آید. یکی از عامل های مهم و اساسی خرابی و مشکلات انواع پکیج ها، نفوذ رسوب در ساختار و اجزای دستگاه می باشد. در آب بسیاری از املاح، آلاینده ها و ذرات ریز وجود دارد. در طی گذشت زمان، وجود این املاح سبب ایجاد رسوب در قطعات و متعلقات پکیج مانند پمپ و مبدل می شود.

این موضوع علاوه بر ایجاد اختلال در عملکرد سیستم گرمایشی، راندمان و بازدهی گرمایشی و سطح انتقال حرارتی بهینه پکیج را به میزان چشمگیری کاهش می دهد. برای حفظ و نگهداری از پکیج استفاده از رسوب گیر، به ویژه پیش از ورود آب به محفظه داخلی دستگاه، بسیار تاثیرگذار و موثر است.

تهویه هوا مناسب برای بهتر عملکرد پکیج

به طور معمول پکیج های دیواری داخل کابینت در آشپرخانه نصب می شوند. به همین دلیل سعی کنید کنار پکیج وسایلی مانند ظروف یا قوطی قرار ندهید. همان طور که می دانید قطعات داخل پکیج هنگام کار کردن از دما بالایی برخوردار هستند بنابراین سعی کنید برای پکیج خود یک سیستم تهویه هوا و گردش هوا خوبی در نظر داشته باشید.

هر سه ماه یکبار، صافی و فیلتر های آب را بررسی کنید

از دیگر روش های بهینه برای سرویس و نگهداری پکیج دیواری بررسی صافی و فیلترهای آب است. در سیستم لوله کشی ناخالصی هایی نظیر شن و سنگ ریزه وجود دارد. جمع شدن این مواد پشت فیلترها و صافی ها، عملکرد کلی پکیج را تحت شعاع قرار می دهد. برهمین اساس با بررسی صافی های دستگاه می‌توان از سلامت و عدم انسداد این بخش اطمینان حاصل نمود.

حتما برای پکیج دیواری یک محافظ برق تهیه کنید

از دیگر روش های مهم برای محافظت از پکیج استفاده از محافظ برق می باشد. زیرا نوسانات الکتریکی می تواند خرابی و آسیب به دستگاه را در پی داشته باشد. بنابراین، در صورت رفتن به مسافرت و برای جلوگیری از ایجاد صدمه و خسارت به پکیج، لازم است که نسبت به قطع کردن جریان شیر اصلی آب سرد اقدام نمود. ناگفته نماند که تغییر رنگ دیوارها و سقف نزدیک پکیج دیواری، نمایانگر نشت گازهای ناشی از احتراق مشعل دستگاه در فضای خانه می باشد. عدم قرار دادن وسایل و لوازم گرما زا در مجاورت پکیج، تنظیم اصولی میزان دمای آبگرم و انجام تنظیمات مربوط به دمای پکیج از روی پنل را می توان از دیگر اقدامات در جهت نگهداری از پکیج شوفاژ دیواری برشمرد.

جمع بندی

به طور کلی سرویس و نگهداری پکیج دیواری هر سال بهتر و کم هزینه تر از تعویض و تعمیر کلی آن خواهد بود. سعی کنید در ابتدا فصل پاییز و زمستان، هواگیری رادیاتور ها را انجام بدهید. همچنین اگر مشکلی برای پکیج دیواری به وجود آمد توصیه می کنیم با یک متخصص تماس بگیرید و اجازه دهید تا یک فردی که دانش کافی در مورد عملکرد پکیج های دیواری دارد، فرآیند سرویس و تعمیرات پکیج را انجام دهد و صرفا خودتان دست به کار نشوید زیرا احتمال اینکه صدمه ای به پکیج وارد کنید بالا می باشد.

5/5 - (8 امتیاز)

مقالاتمقالات تاسیسات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید