رزین اپوکسی چوب

۱۱ گام در رزین اپوکسی چوب از صفر تا صد + تصویر

رزین یا رزین اپوکسی یک نوع رزین مصنوعی است که کاربردهای مختلف و متنوعی دارد. رزین اپوکسی از ترکیب دو جزء مختلف ساخته می شود که با هم تطبیق و همخوانی دارند. وقتی که رزین مایع با هاردنر (خشک کن) مناسب ترکیب می‌شود، یک سری فعل و انفعالات شیمیایی رخ می‌دهد که ممکن است چند ساعت طول بکشد. ترکیب این دو جزء هم باعث ایجاد گرما شده و هم مواد از حالت مایع به جامد تغییر حالت می‌دهند. برای اینکه خشک شدن و سخت شدن رزین به درستی انجام شود، اصولا نسبت ترکیب رزین و هاردنر را ۱ به ۱ و یا ۱ به ۲ در نظر می‌گیرند. رزین اپوکسی چوب یکی از رایج ترین کار هنری در این حوزه می باشد که با استفاده از رزین اپوکسی می توانید به راحتی روی دیوار، سنگ، چوب و غیره طراحی کرده و کاربرد موثری در صنایع دستی دارد. در ادامه مطلب از سایت آموزشگاه آپادانا به رزین اپوکسی چوب می پردازیم.

چوب را سنباده بزنید

رزین اپوکسی چوباولین و مهم ترین مرحله برای اعمال رزین اپکسی بر روی چوب، هموار کردن و سنباده زدن سطح چوب می باشد. برای رزین اپکسی چوب، باید سطح کلی چوب هموار باشد تا رنگ ها به راحتی بتواند بر روی چوب به صورت یکدست قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید : ۱۲ ابزار مهم در پتینه کاری + تصویر [آپدیت مرداد ۱۴۰۰]

با یک پارچه خشک، سطح چوب را تمیز کنید

مرحله بعدی برای رزین اپوکسی چوب بعد از سنباده زدن ، تمیز کردن گرد و غبار و خاک ناشی از سنباده زدن چوب می باشد. با استفاده از یک حوله میکروفایبر سطوح چوب را تمیز کنید. به یاد داشته باشید که پارچه نم ناک را بر روی سطوح چوب نکشید زیرا باید سطح چوب حین عملیات رزین اپوکسی کاملا خشک باشد. اگر حجم گرد و خاک زیاد بود می توانید از جارو برقی استفاده کنید. به هر حال از تمیز بودن سطوح چوب از خاک و گرد و غبار اطمینان حاصل کنید.

نوار نقاشی را دور لبه های چوب قرار بدهید

رزین اپوکسی چوبنوار نقاشی لبه ‌های کار شما را هنگام رزین اپوکسی چوب پوشانده، و از آنها در برابر رنگی شدن محافظت می کند. استفاده از نوار نقاشی به شما کمک می‌کند تا بتوانید رنگ را بدون اینکه به قسمت‌های دیگر پخش شود و سرایت کند، اجرا کنید. نوار مخصوص نقاشی معمولا برای پوشاندن لبه‌ های سقف، قرنیزها، چارچوب درب و پنجره، کلیدها، پریزها، دیوارها و … به کار می‌رود. بنابراین برای اینکه لکه و مواد رزین اپوکسی به پوشت و لبه های چوب سرایت نکند، دور چوب را با نوار نقاشی بپوشانید.

بیشتر بخوانید : ۱۱ ابزار مورد نیاز در تعمیرات موبایل + تصویر

با استفاده از مقوا یا پلاستیک سطوح میز کار خود را بپوشانید

برای اینکه مواد رزین اپوکسی و رنگ ها بر روی میز کار شما نپاشد با یک مقوا یا نایلون پلاستیکی سطوح میزکار خود را بپوشانید. اگر قصد دارید میزکار خود را با نایلون پلاستیکی بپوشانید بهتر است با چسب پلاستیک را دور میز کار خود بچسبانید تا در عین عملیات تکان نخورد.

ارتفاع چوب از سطح میزکار باید، بلند باشد

برای رزین اپوکسی چوب، باید ارتفاع چوب شما از سطح میزکارتان بلند تر باشد برای این کار باتوجه به تصویر فوق می توانید ۲ الی ۳ بلوک چوبی یا هر نوع اجسام دیگر زیر چوب قرار داده تا چوب از سطح میزکار شما بالا تر باشد. همچنین قوطی های فلزی یا فنجان های آشپزخانه گزینه مناسبی می باشد. با این کار علاوه بر حفظ تمیز نگهداشتن محل کار، تسلط بیشتری برای رزین اپوکسی چوب خواهید داشت.

مواد اپوکسی را در یک محیطی با تهویه هوا بالا مخلوط کنید

بسیاری از مواد اپوکسی بوی قوی دارند، بنابراین مخلوط کردن و به طور کل مراحل رزین اپوکسی چوب نیاز به محیطی دارد که جریان هوا خوبی داشته باشد. همچنین محیطی که در آن کار می کنید باید گرد و غبار نداشته باشد زیرا ترکیب گرد و غبار با مواد رزین اپوکسی باعث کثیف شدن طراحی می شود. برای اینکه بتوانید یک طراحی زیبا داشته باشید و بهترین نتیجه را کسب کنید باید دما محیط بالا تر ۱۸ درجه سانتیگراد باشد تا مواد رزین اپوکسی بتواند به راحتی بر روی چوب خشک شود.

بیشتر بخوانید : آیا آرایشگری خوبه ؟

نحوه اندازه گیری رزین مایع و هادنر (خشک کن)

برای انواع مخلتف اپوکسی نسبت رزین با هاردنر متفاوت است بنابراین به دستورالمعل جعبه رزین مایع دقت کنید. برای اینکه میزان هر کدام را بهتر تشخیص بدهید از دو فنجان پلاستیکی با درجه اندازه گیری استفاده کنید. به طور معمول نسبت ترکیب رزین با هاردنر ۱ به ۱ می باشد. همچنین در حین عملیات رزین اپوکسی چوب بهتر است از دستکش استفاده کنید تا مواد شیمیایی با پوست دست تماس نداشته باشد.

رزین و هاردنر را در یک فنجان بریزید

بعد از اندازه گیری مقدار رزین و هاردنر، مایع رزین را داخل فنجان هاردنر ریخته و از یک چوب بستنی برای مخلوط کردن و هم زدن رزین و هادرنر به یک دیگر استفاده کنید. برای اینکه مواد رزین اپوکسی چوب آماده شود باید  ۵ دقیقه به طور آهسته رزین را با هادرنر هم بزنید تا مواد به خوبی ترکیب شوند.

مواد اپوکسی روی چوب از مرکز بریزید

پس از مخلوط کردن رزین با هاردنر، بلافاصله مواد را بر روی مرکز چوب بریزید و با استفاده از یک برس فوم مواد اپوکسی را بر روی تمام سطوح چوب پخش کنید.

با تفنگ حرارتی حباب های هوا را از بین ببرید

رزین اپوکسی چوببرای از بین بردن حباب های هوا که ناشی از ریختن مواد اپوکسی بر روی چوب به وجود آمده اند از تفنگ حرارتی یا سشوار استفاده کنید. برای از بین بردن صحیح حباب ها بدون آسیب زدن به سطح چوب باید فاصله  سشوار یا تفنگ حرارتی از سطح چوب ۱۵ سانتی متر باشد. همچنین به یاد داشته باشید که سشوار را در یک مکان مشخص بیش از حد نگهدارید و سعی کنید تمام حباب هایی در سطوح چوب به وجود آمده اند را از بین ببرید.

 ۲۴ ساعت صبر کنید تا مواد رزین اپوکسی بر روی چوب، خشک شود

برای تکمیل فرایند رزین اپوکسی چوب حدود ۲۴ ساعت صبر کنید، مواد اپوکسی معمولا بین ۲۴ تا ۳۶ ساعت طول می کشد تا کاملا سفت شود. همچنین در حین خشک شدن مواد اپوکسی، از تکان دادن چوب خودداری کنید. بعد از گذشت ۲۴ ساعت حال می توانید نوار نقاشی را نیز که دور چوب قرار داده بودید را بردارید.

امتیاز به مطلب post

مقالاتمقالات هنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید