ابزار پتینه کاری

۱۲ ابزار مهم در پتینه کاری + تصویر [آپدیت مرداد ۱۴۰۰]

پتینه کاری در اصل یک نوع پوشش می باشد که سقف و دیوار را می پوشاند و یکی از انواع هنر های گچبری به حساب می آید که دارای انواع گوناگونی می باشد قبل از اینکه هنر پتینه کاری روی کار بیاید هنر هایی از این قبیل بر پایه  طرح و رنگ استوار رایج بود. به همین دلیل از خلاقیت کمتری برخوردار بودند و با روی کار آمدن پتینه کاری علاوه بر رنگ ها و طرح های موجود می توان  از بافت ها نیز در این کار بهره برد. استفاده از تکنیک پتینه کاری جلوه ی بصری بسیار زیادی دارد و اغلب توجه همه را به خود جلب می کند.

 

جهت خرید پکیج آموزش انواع پتینه کاری تماس بگیرید

پتینه جزو هنر های بصری به حساب می آید و همان گونه که مشخص است هنرهای بصری در بین مردم طرفدار زیادی دارد که پتینه نیز از این قاعده مستثنی نیست. با استفاده از ترکیب رنگ و ابزار  و هنر پتینه کار می توان به ایجاد یک بافت زیبای چشم نواز رسید که فضای زندگی را زیباتر کرده باعث افزایش روحیه افراد می شود. پتینه کاری در مکان هایی همچون ساختمان، روی دیوار، سقف، گچبری، روی ام دی اف، روی شیشه و چوب کاربرد دارد. در ادامه مطلب از سایت آموزشگاه آپادانا ابزار پتینه کاری را مورد بررسی قرار می دهیم.

مزیت پتینه کاری

ابزار پتینه کاریپتینه کاری تنوع نا محدودی دارد، شما را از دست رنگ ‌های ساده، بی ‌روح و تکراری سفید و کرم و استخوانی رها می‌کند. با استفاده از پتینه کاری می ‌توان به راحتی ترک ‌ها و موج‌ های ایجاد شده روی دیوار های گچی را پوشاند. سومین مزیت پتینه کاری این است که عمر بالایی دارد و ضد آب است، یعنی می‌توانید پتینه را روی دیوار یا روی سقف اجرا کنید و نگران تمیز کردنش هم نباشید. اگر هم زمانی قسمتی از دیوار یا نقش روی دیوار آسیب دید، می‌توانید به راحتی آن قسمت را ترمیم کنید. سرعت اجرای بالا و نداشتن بوی نامطبوع هنگام پیاده‌سازی، جزو مواردی هستند که پتینه کاری را به انتخابی مناسب تبدیل می‌کنند.

ابزار پتینه کاری

برای اینکه بتوانید ابزار پتینه کاری را در مکانی ذخیره کنید باید یک استودیو مجهز داشته باشید تا بتوانید به راحتی ابزار مورد نیاز را در آنجا ذخیره کرده و در صورت لزوم حتی بتوانید پتینه کاری در استودیو خود تمرین کنید. همچنین رعایت نکات ایمنی را جدی بگیرید زیرا بعضی از ابزار پتینه کاری مانند رنگ ها مواد شیمیایی بوده و قابل اشتعال هستند. بنابراین اولین اقدام شما برای راه اندازی یک استودیو پتینه کاری تهیه یک کپسول آتش نشانی کاملا شارژ شده می باشد که در صورت وقوع حوادث آتش سوزی بتوانید سریعا وارد عمل شوید. دومین موردی که باید مد نظر داشته باشید آن است که استودیو شما از تهویه هوا مناسبی برخوردار باشد. همان طور که گفته شد ابزار و تجهیزات پتینه کاری شامل رنگ و مواد شیمیایی می شود که گاهی بوی نامطبوعی دارند بنابراین داشتن یک تهویه هوا مناسب به شدت توصیه می شود. به طور کلی شما باید آمادگی لازم برای مقابله با حوادث احتمالی را باید داشته باشید.

ماسک

داشتن ماسک در عین عملیات پتینه کاری بسیار مهم و کاربردی می باشد و ماسک یکی از مهمترین ابزار پتینه کاری به شمار می رود. اگر دچار بیماری تنفسی هستید و به پتینه کاری علاقه دارید یک ماسک تنفسی برای خود تهیه کنید. ماسک های تنفسی به گونه ای طراحی شده اند که ذرات معلق و گازهای خاصی را فیلتر می کنند و از آنجایی که پتینه کاران با مواد شیمیایی سر و کار دارند، داشتن ماسک معمولی و حتی ماسک تنفسی به شدت توصیه می شود زیرا همان طور که گفته شد بوی نامطبوع مواد می توانند بر روی ریه های شما به مرور زمان تاثیر بگذارد.

دستکش های یکبار مصرف

یکی دیگر از ابزار پتینه کاری برای رعایت نکات ایمنی پوشیدن دستکش هنگام پتینه کاری می باشد. معمولا دستکش های یکبار مصرف از مواد لاتکس یا نیتریل ساخته می شوند که وظیفه دارند از دست ها و پوست دست در برابر تماس با مواد شیمیایی محافظت کنند. بنابراین هنگام پتینه کاری استفاده از دستکش به شدت توصیه می شود تا از آلودگی روغن و چربی از پوست جلوگیری شود. اگر همیشه با مواد پاک کننده مانند استون، تینر سر و کار دارید بهتر است دستکش های شیمیایی قابل شستشو برای پتینه کاری تهیه کنید. این نوع دستکش ها نسبت به دستکش های یکبار مصرف مقاوم تر بوده و از دست های شما در برابر تینر، آستون و مواد پاک کننده دیگر محافظت می کند.

پیشبند مقاوم در برابر مواد شیمیایی

پیشبند هایی که از موادی مانند وینیل کلراید (PCV) ساخته شده اند دارای مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی و رنگها دارند. بنابراین حین عملیات پتینه کاری یک پیشبند مقاوم در برابر مواد شیمیایی بپوشید. همچنین زمانی که با تفنگ حرارتی کار می کنید بهتر است یک پیشبند ضد حریق بپوشید. با این کار علاوه بر رعایت نکات ایمنی، راه کاری مناسبی برای تمیز نگهداشتن لباس هایتان نیز می باشد.

عینک های ایمنی

ابزار پتینه کارییکی دیگر از ابزار پتینه کاری که باید حتما هنگام عملیات از آن استفاده کنید عینک های ایمنی می باشد. همان طور که می دانید چشم ها در پتینه کاری یکی از احساس ترین و آسیب پذیر ترین قسمت صورت می باشد که باید حتما از عینک های ایمنی استفاده کنید. با استفاده از عینک های ایمنی دیگر نگران پاشش رنگ و مواد شیمیایی نباشید و به راحتی می توانید مشغول پتینه کاری بشوید. برای اینکه هنر و خلاقیت خود را بر روی دیوارها نماین کنید بهتر است نکات ایمنی را جدی بگیرید و آنها را رعایت کنید.

میزکار

میزکار یکی دیگر از ابزار پتینه کاری می باشد که در انتخاب آن باید کمی دقت کنید. از آنجایی پتینه کاران مدام با مواد شیمیایی سر و کار دارند بهتر است میز کار را از جنس پلاستیک یا استنلس استیل تهیه کنید که مقاومت بسیار بالایی در برابر مواد شیمیایی دارند.

هم اکنون در دوره آموزشی پتینه آموزشگاه آپادانا ثبت نام کنید

حوله های کاغذی و پارچه ای

برای هرگونه نیاز به خشک کردن، تمیز کردن و پاک کردن لکه های رنگ و سایر مواد می توانید از دستمال های کاغذی یا پارچه ای استفاده کنید. تمیز نگهداشتن محوطه استودیو بسیار مناسب بوده چرا که بیشتر مواد پتینه کاران اشتغال زا بوده بنابراین تمیز کردن محوطه کار بسیار مهم و ضرروی می باشد. همچنین بعد از تمیز کردن لکه های رنگ و تینر بهتر است اجازه دهید این دستمال ها خشک شوند و بعد آنها را دور بی اندازید. زیرا دستمال هایی که به این مواد آغشته هستند اشتغال زا نیز می باشند بنابراین به این موضوع توجه داشته باشید.

تفنگ حرارتی

تفنگ حرارتی یکی دیگر از ابزار پتینه کاری می باشد که نقش مهمی را ایفا می کند برای اینکه بتوانید رنگ ها و سایر مواد شیمیایی را بر روی دیوار ها خشک کنید نیاز به تفنگ حرارتی دارید.  همچنین در برخی از موارد نیاز دارید ت خشک شدن رنگ ها و طراحی ها روی دیوار از تفنگ هوا با فشار بالا استفاده کنید بنابراین برای اینکه پتینه کاری شما تمیز و شیک باشد باید از ابزار مناسبی استفاده کنید.

مخازن مخلوط کردن رنگها

مواقعی برای درست کردن رنگ جدیدی نیاز دارید دو یا چند رنگ را با یکدیگر ترکیب کنید. داشتن مخازن مخلوط رنگ یکی دیگر از ابزار پتینه کاری می باشد که بسیار کاربردی و موثر است.

مخازن اندازه گیری

قبل از مخلوط کردن رنگ ها و سایر مواد پتینه کاری باید حجم مایع را بدانید با استفاده از این مخازن می توانید به راحتی این کار را انجام بدهید. سعی کنید مخازن اندازه گیری مایعات را از جنس فولاد ضد زنگ تهیه کنید. زیرا شیشه و پلاستیک مقاوم در برابر مواد شیمیایی و رنگ نیستند.

برس رنگ

ابزار پتینه کاریپتینه کاری دارای برس رنگ های متفاوتی است که با جنس های مختلفی در بازار به فروش می رسد. برس های پتینه کاری معمولا از جنس مو و پد های پشمی طبیعی و مصنوعی بوده است که هر کدام معایب و مزیت خود را دارد. برای اینکه بتوانید بهتر رنگ آمیزی رو دیوار را انجام بدهید چند برس با جنس های متفاوت تهیه کنید. به طور معمول برسی که با مو طبیعی تولید شده است بهتر از برس مصنوعی عمل کرده و رنگ را بهتر بر روی دیوار منتقل می کند.

اسپری های رنگ

یکی دیگر از ابزار پتینه کاری اسپری های رنگ می باشد که برای طراحی بر روی دیوار و حتی فلزات کاربرد مهمی دارند. با اسپری های رنگ می توانید به صورت مرتب و نامرتب دیوار ها را رنگ و طراحی کنید.

جمع بندی

همان طور که مطالعه کردید ابزار پتینه کاری بسیار گسترده و کاربردی می باشد و برای اینکه بتوانید یک طراحی بی نقص و شیکی داشته باشید به تمام تجهیزات فوق نیاز دارید. همچنین استفاده از ابزار های ایمنی را فراموش نکنید زیرا شما روزانه با مواد شیمیایی و رنگ ها سروکار دارید بنابراین بهتر است از چشم و ریه هایتان مراقبت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

مقالاتمقالات هنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید