ویژگی رزین اپوکسی

۴ ویژگی رزین اپوکسی (مزایا و کاربرد)

شاید برای شما نیز سوال باشد که رزین چیست و ویژگی رزین اپوکسی کدام است ؟ در ابتدا بهتر است با رزین و ویژگی آن آشنا شویم. به طور کاملا ساده و خلاصه رزین ماده ای چسبناک است که طی فرآیند پخت (خشک شدن) به پلیمر سخت تبدیل می شود. رزین دارای دو نوع طبیعی و مصنوعی می باشد که نوع مصنوعی آن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال بهترین نمونه رزین طبیعی شیره درخت کاج می باشد که دارای بوی تندی است و با گذشت زمان بسیار سخت می شود. در حالی که رزین مصنوعی دارای ویژگی کاملا شیمیایی بوده است و باعث مقاومت شیمیایی و میزان استحکام بالا می شود. همچنین میزان جذب رطوبت قابل تنظیم بوده و باعث عملکرد مناسب در حرارت های بالا می شود. مقاومت بسیار بالای رزین های مصنوعی یکی از مهم ترین ویژگی های آن ها می باشد. این مقاومت در شرایط جوی مختلف نتیجه بسیار مناسبی دارد. اکنون که با رزین و انواع آن به طور مختصر آشنا شدیم بهتر است به کاربرد و ویژگی رزین اپوکسی بپردازیم. اگر با رزین اپوکسی آشنا باشید حتما می دانید که رزین اپوکسی به تنهایی خشک نمی شود و نیاز به یک ماده ای به نام هاردنر دارد تا فرآیند خشک شدن یا به عبارتی دیگر فرآیند پخته شدن آن طی شود. در ادامه مطلب از سایت آموزشگاه آپادانا ویژگی رزین اپوکسی را مورد بررسی قرار می دهیم.

رزین اپوکسی چیست ؟

حال که با رزین و انواع آن آشنا شدیم. بهتر است با اپوکسی نیز آشنا شوید، اپوکسی از بهترین چسب ‌های موجود برای کاربرد های صنعتی است. رزین اپوکسی زمانی که پخت می‌ شود اتصال سخت و بادوامی ایجاد می‌کند و برای فلزات قدرت چسبندگی بسیار بالایی دارد. قدرت تحمل شیمیایی و محیطی این ماده چسبناک بسیار عالی است. به آسانی فضا های خالی را پر می‌ کند و در مقابل مواد شیمیایی سخت، خاصیت درزگیری فراهم می ‌کند. این ماده جایگزین خوبی برای پرچ و جوشکاری است.

ویژگی رزین اپوکسی مهم ترین ویژگی رزین اپوکسی قابلیت جلوگیری از فرسودگی دارد، بنابراین راه حلی ایده آل برای محافظت از لوازم و کار دستی های هنری خانگی می باشد. یکی از رایج ترین کاربرد و ویژگی رزین اپوکسی در زمینه ی پوشش محافظتی تحت عنوان روکش اپوکسی در کف سالن های ورزشی، کارخانه ها و زمین بیمارستان ها و … می باشد که باعث افزایش مقاومت بتن در برابر عوامل محیطی مانند فرسایش و حمله مواد شیمیایی می شود. مواد تشکیل دهنده رزین اپوکسی عبارت است از :

  • رزین اپوکسی
  • هاردنر یا سخت کننده یا فعال ساز

نحوه ترکیب هاردنر با رزین اپوکسی

همان طور که در ابتدا گفته شد رزین اپوکسی به تنهایی خشک نمی شود و برای خشک و یا پختن آن نیاز به ماده ای به نام هاردنر دارد. هاردنر به معنای سخت کننده است و به نوعی از ترکیبات شیمیایی گفته می‌شود که کاربرد های بسیار گسترده ‌ای دارد. این ماده می‌ تواند در فرآیند پخت رزین اپوکسی کمک کند، نوع دیگر می ‌تواند صرفا به مقاوم شدن سطح کمک کند یا کاتالیزگر یک واکنش شیمیایی باشد.

بنابراین از آنجایی که ویژگی رزین اپوکسی پخته شده بسیار سخت است باید به درستی ماده هاردنر را با رزین ترکیب کنید. اگر به هر دلیلی میزان رزین و هاردنر کم و زیاد شود ممکن است رزین به خوبی خشک نشود. از این رو برای ترکیب صحیح رزین اپوکسی با هاردنر از فرمول ۱ به ۲ استفاده کنید. به عبارتی دیگر میزان هاردنر ۲ برابر میزان رزین اپوکسی در نظر بگیرید. در مواقعی نیز میزان ۱ به ۱ موثر است و به نوع و جنس هاردنر بستگی دارد. به هر حال برای تشخیص بهتر فرمول ترکیب، به برگه راهنمای ماده هاردنر مراجعه کنید یا هنگام خریداری از فروشنده میزان ترکیب آن با رزین اپوکسی را سوال کنید. همچنین برای محاسبه نمی ‌توانید از لیوان استفاده کنید یا چشمی تشخیص دهید که چه قدر هاردنر یا رزین نیاز دارید. بنابراین توصیه می شود حتما از ترازوی دیجیتال استفاده کنید.

ویژگی رزین اپوکسیاکنون برای اینکه ویژگی رزین اپوکسی سفت و خشک حفظ شود بعد از محاسبه میزان ترکیب، وقت هم زدن می رسد. باید بدانید که اگر به خوبی میکس هاردنر و رزین را هم نزنید، مرحله ‌ی پخت به خوبی طی نمی ‌شود و قسمت ‌هایی از رزین چسبناک می ‌مانند و خشک نمی ‌شوند. همچنین ممکن است حباب روی سطح میکس مشاهده کنید. فرآیند پخت رزین اپوکسی یک واکنش شیمیایی بوده و باید در دمای مناسبی انجام شود. ایده آل ترین دما مناسب برای این فرآیند ۲۴ الی ۳۰ درجه سانتیگراد می باشد. اگر دما کمتر باشد رزین به خوبی خشک نمی شود. بنابراین در زمستان سعی کنید در محیطی کوچک و بسته با دمای بالا به پختن رزین اپوکسی به پردازید. بعد از پختن رزین توصیه می شود آن را در مکانی خشک نگهدارید البته بهتر است بعد از خشک شدن رزین اپوکسی آن را سریعا مصرف کنید رزین اپوکسی بعد از گذشت چند ساعت تا یک روز، به‌صورت سطحی خشک می‌شود و نیز هفت روز طول می‌کشد. به هر حال به یاد داشته باشید حتی یک قطره آب می تواند رزین خشک و سفت شما را کدر کند.

مزایا و ویژگی رزین اپوکسی

  • رزین اپوکسی فوق العاده بادوام بوده و در برابر دما و رطوبت مقاومت بالایی دارد.
  • چسبندگی عالی به سطح دارد و روشی موثر برای طراحی لوازم خانگی می باشد.
  • رزین اپوکسی نارسانا می باشد و تا حدودی عایق جریان الکتریسیته است.

چربی و انواع آلودگی از روی آن به راحتی پاک می شود.

مقاومت مکانیکی تا حد بسیار زیاد.

ایجاد سطوحی عالی ضد آب

کاربرد رزین اپوکسی

رزین اپوکسی برای ساخت زیورآلات زینتی

رزین اپوکسی در زمینه ساخت زیورآلات و سنگ های زینتی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است که به عنوان یکی از شاخه های پردرآمد رزین به شمار می رود. افرادی که با فرآیند رزین اپوکسی آگاه هستند با کمی خلاقیت می توانند بدون نیاز به تجهیزات پر هزینه در خانه زیورآلات زیبایی خلق کنند. یکی از دلایلی که رشته رزین اپوکسی می تواند پول ساز می باشد این است که فقط مختص به یک نوع از محصول خاص نیست و شما می توانید هر آنچه را که فکر می کنید با توجه به خلاقیت خود از رزین تولید کنید و بصورت خلاقانه در این حرفه محصولات جدیدی را ابداع کنید و به فروش برسانید. محصولانی که می توان توسط رزین ساخت شمل،میز رزینی ، تابلو رزینی ، انواع زیور آلات رزینی ، زیر لیوانی و زیراستکانی ، ظروف سرو غذا و پذیرایی رزینی ، جاشمعی و قاب عکس و قاب آینه رزینی، ساعت دیواری رزینی و محصولات متنوع دیگر . بنابراین اگر به رشته های هنر به خصوص رزین اپوکسی علاقه دارید می توانید با شرکت در دوره های آموزشی رزین اپوکسی آموزشگاه آپادانا در کوتاه ترین زمان ممکن مهارت و تجربیات خود را از صفرتاصد برسانید و در نهایت با مدرک معتبر سازمان فنی و حرفه ای کشور وارد بازارکار شوید.

کف پوش های رزین اپوکسی

یکی دیگر از کاربرد و ویژگی رزین اپوکسی که بسیار موثر است و در سازمان های مختلف حتی در ساخت و ساز نیز مورد استفاده قرار می گیرد، کف پوش های رزین اپوکسی هستند. به عنوان مثال امروزه پارکینگ ‌ها در متراژ های بسیار بالا در ساختمان ‌های مسکونی و برج ‌ها و ساختمان‌ های اداری در حال ساخت هستند. این پارکینگ‌ ها تردد بسیار بالایی داشته و هزینه نگهداری بالایی نیز خواهند داشت. از مهم‌ ترین هزینه ‌های نگهداری آن نظافت این مکان‌ ها می باشد. شست و شو و تمیز کردن سطوح پارکینگ ‌ها بسیار هزینه بر و مشکل است. در نتیجه نیاز شدیدی به اجرای کفپوش که کمترین هزینه نگهداری را داشته باشد روز به روز بیشتر شده و این امر جای کفپوش اپوکسی را در پارکینگ ‌ها گشود.
از دلایل دیگری که می‌ شود به آن اشاره کرد در زمینه جایگزینی کفپوش اپوکسی پارکینگی در مقابل سایر کفپوش‌ ها همچون سنگ، قابلیت جانمایی، خط کشی، علامت و شماره‌ گذاری کفپوش اپوکسی است. این کفپوش ‌ها به سادگی قابلیت طراحی و جانمایی پارکینگ‌ ها را دارا بوده و محل عبور و مرور عابرین، ورود و خروج خودرو به ‌ویژه در پارکینگ ‌های عمومی را داراست. این موضوع بسیار حائز اهمیت بوده و عامل بسیار مهمی جهت افزایش کاربرد این کفپوش در پارکینگ‌ ها شده است. کف پوش های اپوکسی انواع مختلفی دارند به عنوان مثال در اکثر بیمارستان ها کف ‌پوش اپوکسی آنتی ‌باکتریال مورد استفاده قرار میگیرد.

رزین اپوکسی برای چوب

ویژگی رزین اپوکسییکی دیگر از ویژگی رزین اپوکسی برای مقاوم سازی و تزیین کردن سازه های چوبی می باشد. به عنوان مثال به چند کاربرد رزین اپوکسی برای چوب توجه داشته باشید :

  • مقاومت ‌دهی به چوب و بستن منافذ آن
  • ساخت انواع مختلف میز ترکیبی
  • ساخت گردن ‌بند و دست ‌بند با کمک رزین اپوکسی چوب
  • جلادهی و نمایش زیبایی چوب با کمک رزین اپوکسی

مرتبط بخوانید : ۱۱ گام در رزین اپوکسی چوب از صفر تا صد + تصویر

جمع بندی

در نهایت رزین اپوکسی یکی از شاخه های رشته های هنری می باشد که با اندکی خلاقیت بدون نیاز به کارگاه می توانید در خانه مشغول به ساخت زیورآلات زینتی باشید و از درآمد قابل توجهی برخوردار شوید. اگر در این حوزه قصد کسب مهارت را دارید همین حالا در دروه های آموزشی رزین اپوکسی آموزشگاه آپادانا ثبت نام کنید.

5/5 - (14 امتیاز)

مقالاتمقالات هنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید